6 dolog, amit még a blogod elindítása előtt fontolj meg

Created with Sketch.

Belevágnál a blogolásba, de nem tudod, hogyan állj neki? Egyáltalán, nekiállj-e? Akkor ezt a cikket neked írtam. Hat éve blogolok rendszeresen, két élő blogom van, és a lenti kérdésekre nagyrészt menet közben, sok hibát elkövetve találtam választ. Pedig sokkal simább az út, ha már előre végiggondolod, mit is akarsz. De mit is? Nézzük.

1. Miért akarsz blogolni?

Sokféle okból blogolhat az ember, és mindegyik hozhat örömöt és sikert. De az nem fog, ha magad sem tudod, miért kezded a blogírást, utána pedig olyanokkal hasonlítod magad össze, akik konkrét céllal teszik, és ehhez kapcsolódóan eredményeket is érnek el.

Blogolhatsz pusztán hobbiból, mert szeretsz írni, mert számodra ez jelenti az önkifejezést. Ha ez a helyzet, akkor ne tegyél magadra elvárásokat, és a következő pontokban feltett kérdéseket is kezeld lazábban. Ne rontsd el a saját örömödet azzal, hogy olyanokhoz méred magad, akik vállalkozásként tekintenek a blogjukra.

Blogolhatsz azért, mert vállalkozó vagy, és a blogodon keresztül szeretnél ügyfeleket szerezni, saját brandet építeni. Ekkor elég konkrét a cél, aminek alá kell rendelned a blogolást, ha eredményt akarsz elérni: az ügyfelek bevonzása. Akármilyen szolgáltatást is kínálsz, az a célod, hogy a blogod megmutassa az embereknek, hogy hozzáértő vagy, bízhatnak benned, érdemes pont téged felkeresniük.

Nemcsak szolgáltatást, hanem termékeket is adhatsz el a blogodon keresztül. Ha ilyen céllal indítod a blogot, akkor arra kell figyelned, hogy olyan emberek olvassanak, akik potenciális vásárlóid.

Van még olyan is, hogy közhasznú célból kezdesz írni, mert élethelyzetedből adódóan szeretnéd felhívni a figyelmet egy adott kisebbség helyzetére, nehézségeire.

Persze, az is egy út, amikor valaki hobbiból kezdi, és később lassan vállalkozássá alakítja. De ezt csak úgy lehet jól csinálni, ha minden újabb lépést megelőz egy döntés, hogy mostantól milyen irányba mennél. Egy hobbiblogból „csak úgy magától” nem lesz sikeres vállalkozás.

2. Saját platformon indítod-e a blogot?

Alapvetően kétféle lehetőség közül választhatsz. Vagy valaki más ingyenes platformján blogolsz (pl. blog.hu, wordpress.com, blogger.com), ami ahhoz hasonlítható, mintha albérletbe vennél ki egy lakást: adott célra használhatod, de a szabályokról nem te döntesz. Sőt, bármikor közölhetik veled akár azt is, hogy jövő hónaptól költöznöd kell, mert többé nem biztosítanak felületet blogoknak. Az ingyenességért cserébe reklámok lesznek a blogodon, amiknek bevétele a szolgáltatót illeti meg. Hobbi célból ezek a blogszolgáltatók pont megfelelők, mert ingyen blogolhatsz, és az üzemeltetéssel sem kell foglalkoznod.

Blog hosting

Nagy a választék, és érdemes figyelni az akciókat, ha saját tárhelyet keresel

Ha viszont komolyabb célod is van a bloggal, vagy nem zárkózol el attól, hogy idővel legyen, akkor érdemes saját platformon indítanod. Ehhez vásárolnod kell tárhelyet és domain nevet. Sok cég kínál ilyen szolgáltatást, és nagyjából évi 10 ezer forint körüli összegért már lehet találni olyan csomagot, ami egy kezdő blognak megfelel. Ezzel vásárolsz egy „saját lakást”, a tárhelyed ugyanis a tiéd, olyan tartalmat teszel rá, amilyet csak akarsz (a törvény keretein belül, persze). Blogmotorként a WordPress-t javaslom, mivel nagyon egyszerű, könnyen kezelhető a felülete, és mivel széles körben elterjedt, rengeteg oktatóanyag elérhető hozzá.

3. Miről tervezel írni?

Vagyis mi lesz a blogod fő témája? Ez, és a következő pontok átgondolása, persze, csak akkor fontos, ha konkrét célod van a bloggal, több annál, minthogy időnként kiírod magadból azt, amit épp jólesik. Egyáltalán nem kell pénzbeli célnak lennie, szemléletformálás vagy közösségépítés is lehet a célja az írásaidnak.

A lényeg az, hogy ezt a célt szem előtt tartva elgondolkozz azon, miről tudnál és szeretnél írni. Érdemes minél konkrétabb témákat keresni. Például ha utazásról írsz blogot, az még nagyon tág. Hátizsákos utazás? Utazás családdal? Környezettudatos utazás? Luxusutazás? Elsőre úgy gondolhatod, hogy a téma szűkítésével potenciális olvasókat veszítesz, de ennek épp az ellenkezője igaz. Az a blog, ami mindenkinek szól, valójában nem szól senkinek.

Miről tervezel írni?

Persze, a témák idővel bővülhetnek, változhatnak, ahogy te magad is változol. Például megfigyelhető, hogy a huszonéves, egyedülálló hátizsákos utazók blogjaiból a harmincas éveikre kissé kényelmesebben (és drágábban) utazó, páros vagy családos utazós blogok lesznek (khm… mint a miénk is, ami szintén páros utazásból lett családi utazós).

Ha megvan a téma és az altémák, próbálj meg összegyűjteni 30-50 címet, amik alapján az első időszakban a bejegyzéseidet fogod írni. Ez a gyakorlat segít abban, hogy rávezessen, ha valamelyik témáról nincs elég mondanivalód, vagy épp ellenkezőleg, további altémákat fedezz fel.

4. Mi legyen a neve?

Nem véletlen jön ez a kérdés a téma után. Ha már tudod, nagyjából miről fog szólni a blogod, könnyebb lesz nevet találni hozzá. Khm… nem, nem lesz könnyű, csak könnyebb. A névválasztás olyasmi, amit egyetlen egyszer tehetsz meg, és utána már nem változtathatsz rajta. Mindenesetre, nem érdemes. Ha adott név alatt építesz fel egy brandet, akkor nem akarod három év múlva szinte a nulláról kezdeni az egészet egy teljesen másik név alatt. Tárhelyszolgáltatót válthatsz, de a blogod neve elkísér, mert ha vannak olvasóid, ezzel kötnek össze, ez vagy te számukra.

5. Hogyan találhatsz olvasókat?

Egyáltalán, érdekel, hogy lesznek-e olvasóid, és hányan lesznek? Valamennyire azért minden bloggert érdekel, persze, de nem mindegy, hogy csak büszkeséggel tölt el, ha egyre többen olvasnak, vagy ettől függ a megélhetésed, és ügyfelekké is akarod tenni az olvasóidat.

Az, hogy a bejegyzéseidet eljuttasd másokhoz, időigényes dolog, és hogy milyen módon teszed, az tőled és a blogod témájától függ. Kutyatartásról blogolsz? Akkor oszd meg olyan Facebook-csoportban, ami direkt kutyásokat fog össze. Túrázásról, utazásról? Akkor keress utazókat tömörítő csoportokat. De mindig olvasd el a szabályzatot, nem minden csoportban szeretik, ha linkeket osztogatsz meg, és ha van is rá lehetőség, akkor is vonatkozhatnak rá szabályok.

Az Intagram olyan platform, ahol elsősorban képekkel kell beszélni

Persze, a saját Facebook vagy Instagram profilodon bármit megoszthatsz. Készíthetsz külön Facebook-oldalt vagy Insta-fiókot a blognak, ezt javaslom is, mert az ismerőseid és az olvasóközönséged nem feltétlen fedi egymást. Van még rengeteg más közösségi média is, de a kérdés az, hogy az olvasóid (vagy potenciális olvasóid) mit használnak leginkább? Azt kell használnod neked is, hogy elérd őket.

A közösségi média azonban csak az egyik lehetőség, és messze nem a leghatékonyabb. Indíthatsz hírlevelet. Írhatsz más bloggerek oldalára vendégposztot. Optimalizálhatod a tartalmadat a keresők számára. Feladhatsz fizetett Facebook-hirdetést.

6. Mit jelent számodra a siker?

Ez szorosan kapcsolódik az első kérdéshez, de azért emelem ki külön, mert fontos, hogy magad számára definiáld a sikert, különben könnyen elveszted a kedved. Önmagadhoz mérd magad, és a saját elvárásaidnak akarj megfelelni.

A blogodon keresztül kifejezheted önmagad, kapcsolatokat építhetsz, hozzád hasonló érdeklődésű embereket ismerhetsz meg. Gyakorolhatsz írni sokféle témában, stílusban, kísérletezhetsz, ez a te „játszótered”. Felhívhatod a figyelmet számodra fontos témákra. Ezek egyikéhez sem kell hatalmas olvasótáborodnak lennie, és ha örömmel akarsz blogolni, akkor ezekre is figyelj, ne csak számokban gondolkodj.

+ 7. Lehet-e blogolással pénzt keresni?

A rövid válasz az: önmagában a blogolással nem. Ha termékeket, szolgáltatásokat kapcsolsz a bloghoz, amiket tőled lehet megvenni, na, azzal lehet. Azzal is, ha mások termékeit hirdeted, amiért ők fizetnek neked. Vagy reklámokat teszel ki, de ahhoz tényleg nagy olvasottságra van szükséged, hogy a reklámbevétel értelmes összeg legyen.

A lényeg az, hogy ha pénzt szeretnél keresni idővel, akkor neked kell kitalálnod, milyen bevételi lehetőség működőképes a saját blogod esetében, mi az, amire vevők az olvasóid. De előre mondom, ennek az útja se nem gyors, se nem könnyű. Ha ezzel a céllal indítod a blogodat, akkor kezeld úgy, mint egy vállalkozást, mert az is, csak éppen az online térben. Sok munkára és kreativitásra lesz szükséged, a sikert pedig nem garantálja senki.

Végszóként annyit tudok még mondani, hogy blogolni akkor kezdj el, ha szeretsz írni, ha önmagában a blogolás örömet tud neked okozni. De hát ez olyan egyértelmű, nem?

Maradt még kérdésetek?

Olvastad már a regényemet?

Az Úton egy harminchoz közeledő, kalandvágyó magyar lány útkereséséről szól, aki a világ végére megy, hogy megtalálja azt, amire valójában vágyik – na, meg még egy csomó kengurut, vombatot, krokodilt, harsányzöld vagy éppen vörös és kietlen ausztrál tájat.

Ha tetszett, oszd meg:

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük