5 tipp: miről írj, hogy olvassanak?

Created with Sketch.

Az örök érvényű kérdés minden blogger számára, amire örök érvényűek a válaszok is. Általában nem olyan meglepő, hogy melyik bejegyzés lesz népszerű. Sejthető. Befolyásolható is? Igen. De hol a határ figyelemfelkeltés és kattintásvadászat között? Mikortól van az, hogy egy aktuális téma kivesézése olyan hisztériába csap át, ami már nem a javát szolgálja az ügynek? Van olyan, hogy etikus blogolás? Ezekről lesz most szó.

Kezdjük is azzal, hogy miről írj, ha azt akarod, hogy sokan elolvassák.

1. Örökzöld témák

Vannak témák, amikről szinte bármit írhatsz, sokan fogják olvasni. Harry Potter. Jane Austen. Star Wars. Isten/vallás. Politika. Pénz. Gyereknevelés. Maga az írás lehet jó és érdekes, de lehet rossz is. Ami miatt sokan olvassák, az leginkább maga a téma, mely garantál bizonyos számú kattintást. Különösen igaz ez, ha figyelemfelkeltő, akár önmagában is érzelmeket felkorbácsoló, megosztó címet választasz neki. De tudd, mi a célod ezzel. Egy fontos téma megérdemli az indulatokat, de a puszta kattintásvadászat céljából való indulatkeltés hosszú távon visszaüt.

Példák:

2. Aktuális témák

Aktuális témák meglovaglása – amiről épp a fél ország beszél. Koronavírus. Ja, erről az egész világ. Nagy felzúdulást kiváltó helyi témák. CSOK, gyerekvállalás. Bevándorlás. A tömegturizmus átkai. Életmódváltás, paleó, ketogén. Az ilyen témák indulatot (vagyis kommentet és megosztást) generálnak. Kihívás írni róluk, mert nehéz eredeti megközelítésben írni valamiről, amiről te írsz százötvenkétezer-négyszázhuszonharmadiknak. Cserébe viszont az sem baj, ha nem sikerül annyira eredetien írni róluk, mert akkor is garantált egy bizonyos népszerűség.

Példák:

  • Mi kéne, hogy szüljön végre az a nő?
  • Tények és mítoszok: hogyan terjed a koronavírus?
  • Hogyan repülj biztonságosan világjárvány idején
  • Népességnövekedés – sokan vagyunk vagy kevesen?
  • Ketogén diéta – több szól ellene, mint mellette?

3. Listák

Na, ezek azok a bejegyzések, amiket két metrómegálló között átgörgetsz, amiket unatkozó irodai dolgozók előszeretettel nyitnak meg a sokadik böngészőablakban. Néhány (leginkább 3-10) pontban foglalnak össze egy témát, könnyen emészthetők, és ha elég érdekes a címük, akkor különösképpen ösztönöznek a megosztásra.

Ajánlók, tippek esetében különösen kézenfekvő ez a formátum, az olvasó pedig az alcímek alapján dönthet, melyik részt olvassa el, melyiket ugorja át. (Ez a cikk maga is példa erre a típusra.)

Példák:

4. Problémamegoldók („Hogyan….?” típusú írások)

Hány olyan fiút ismersz, aki a ballagása előtt beírta a keresőbe, hogy „Hogyan kell nyakkendőt kötni?”. Hát te beírtad-e már azt, hogy „Hogyan főzzek rizst, ami nem ragad össze?”, vagy „Miért folyik a hűtő? Hogy kell megjavítani?”. Ilyenek vagyunk, problémáink megoldásához gyakran kikérjük a Google véleményét is, így a konkrét problémák megoldását taglaló bejegyzések mindig is keresettek voltak és lesznek. Főleg, ha értelmesen és gyakorlatiasan írják meg őket.

Példák:

  • Hogyan oszd be az idődet, hogy anyaként és dolgozó nőként is helytállj?
  • Hogyan spórolj fájdalommentesen a fűtésszámlán?
  • Hogy lehet magánkiadásban regényt kiadni?
  • Hogyan fogyj úgy, hogy aztán ne hízz vissza?
  • Hogy duplázd meg a megtakarításaidat néhány év alatt?

5. Érzelmeket kiváltó témák

Ezek nagy átfedést mutatnak a többi kategóriával, mivel az embereket általában akkor érdekli valami, ha érzelmeket vált ki belőlük. Kíváncsiságot, félelmet, felháborodást, dühöt, vagy éppen jóleső nosztalgiát. Ezért olyan népszerűek azok a bejegyzések, amik arról szólnak, hogyan kerülj el bizonyos hibákat – a blog témájától függően ezeknek széles skálája van, az adóbevallásban vagy lakásvásárlásnál elkövetett hibáktól kezdve a kamasz gyerek fegyelmezése során elkövetett tipikus hibákig. De ugyanezen okból kedveltek azok a cikkek, amik valamit kifiguráznak, vagy valamilyen közös, adott csoporthoz tartozó emberek által átélt érzelmekre épülnek.

Példák:

  • Nehezen ment az első pár hét a babával otthon? Nem vagy egyedül!
  • Büntettek meg mostanában gyorshajtásért? Akkor olvass tovább.
  • Ezt a 6 hibát ne kövesd el, ha Horvátországba tervezel nyaralást (ez egyben lista is)
  • Téged is megőrjít a bezártság?
  • Vezetők a magyar utakon – te melyik típusba tartozol?

És mindezt etikusan?

Az etikus blogolás számomra nem egy szabálygyűjtemény, hanem inkább maga a szándék, ami minden írás mögött rejlik. Nem kihasználni a témát és az olvasót. Adni, építeni. Nem ígérni többet a címben, mint amennyit ad a tartalom. Úgy kritizálni, hogy az ne céltalan fröcsögés legyen, hanem előremutató, érvekkel alátámasztott bírálat. Úgy írni, hogy az olvasó szórakozzon, tanuljon vagy elgondolkodjon – vagy mindezek együtt.

Te mit gondolsz? Mi alapján választasz témát íráshoz?

Ha tetszett, oszd meg:

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük